Thursday, September 27, 2012

6-7 aastase lapse arengu eeldatavad tulemused

6–7AASTASE LAPSE ARENGU EELDATAVAD TULEMUSED (koolieelik lasteaia lõpuks)

 Valdkond Mina ja keskkond

 Õppe- ja kasvatustegevuse tulemusel 6–7aastane laps:
 1) tutvustab ja kirjeldab iseennast, enda omadusi, huvisid jms;
 2) kirjeldab oma kodu, perekonda ja peretraditsioone;
 3) nimetab ja kirjeldab erinevaid ameteid;
 4) nimetab Eesti riiklikke sümboleid ja rahvatraditsioone;
 5) mõistab, et inimesed on erinevad ning neil on erinevad vajadused;
 6) oskab eristada igapäevaelus tervisele kasulikku ja kahjulikku;
 7) julgeb keelduda (ühis)tegevus(t)est, kui osalemine on ennast ja teisi kahjustav või ohtlik;
 8) kirjeldab, kuidas ümbritsev keskkond ja inimeste käitumine võib mõjutada tervist;
 9) järgib isikliku hügieeni nõudeid, sealhulgas hammaste hoidmist ja hooldamist;
 10) suhtub ümbritsevasse keskkonda hoolivalt ning käitub seda säästvalt;
 11) kirjeldab kodukoha loodust, tuntumaid taimi, seeni ja loomi;
 12) kirjeldab loodust ja inimeste tegevusi erinevates ajatsüklites: ööpäev, nädal, aastaring;
 13) selgitab, miks on valgus, temperatuur, vesi, muld ning õhk taimedele, loomadele ja inimestele tähtsad;
 14) selgitab ilmastikunähtuste sõltuvust aastaaegadest, öö ja päeva vaheldumisest;
 15) mõistab ja märkab enda ja teiste tegevuse mõju ja tagajärgi keskkonnale;
 16) kirjeldab võimalikke ohte kodus, veekogul, liikluses jm;
 17) teab, kuidas jalakäijana ohutult liigelda ning jalgrattaga lasteaia õuealal sõita.

 Valdkond Keel ja kõne

 Õppe- ja kasvatustegevuse tulemusel 6–7aastane laps:
 1) tuleb toime nii eakaaslaste kui ka täiskasvanutega suhtlemisel; arvestab kaassuhtleja ja suhtlemise paigaga;
 2) saab aru kuuldu sisust ja suudab sellele sobivalt reageerida;
 3) suudab oma mõtteid suulises kõnes edasi anda;
 4) jutustab pildi, kuuldud teksti või oma kogemuse alusel, annab edasi põhisisu ja olulised detailid, vahendab ka oma tundeid;
 5) kasutab kõnes aktiivselt liitlauseid;
 6) kasutab kõnes kõiki käände- ja pöördevorme ainsuses ja mitmuses;
 7) valdab suhtlemiseks piisavat sõnavara ja suudab vajadusel ise sõnu moodustada;
 8) hääldab oma kõnes ja etteöeldud sõnade kordamisel õigesti kõiki emakeele häälikuid;
 9) tunneb tähti ja veerib kokku 1–2-silbilisi sõnu, tunneb kirjapildis ära mõned sõnad;
 10) kirjutab joonistähtedega 1–2-silbilisi sõnu õigesti järjestatud ühekordsete tähtedega;
 11) teab peast emakeelseid luuletusi ja laule.

Valdkond Matemaatika

 Õppe- ja kasvatustegevuse tulemusel 6–7aastane laps:
 1) määrab esemete hulga ühiseid tunnuseid ja jaotab esemeid kahe erineva tunnuse järgi;
 2) võrdleb hulki, kasutades mõisteid rohkem, vähem, võrdselt;
 3) teeb 12 piires loendamise teel kindlaks esemete arvu, teab arvude 1–12 järjestust ja tunneb numbrimärke ning oskab neid kirjutada;
 4) liidab ja lahutab 5 piires ning tunneb märke + , –, =;
 5) koostab kahe esemete hulga järgi matemaatilisi jutukesi;
 6) järjestab kuni viit eset suuruse järgi (pikkus, laius, kõrgus jm);
 7) rühmitab esemeid asendi ning nähtusi ja tegevusi ajatunnuse järgi;
 8) kirjeldab enda asukohta ümbritsevate esemete suhtes, orienteerub ruumis, õuealal ja paberil;
 9) oskab öelda kellaaega täistundides;
 10) nimetab nädalapäevi, kuid, aastaaegu, teab oma sünnikuud ja -päeva;
 11) mõõdab esemete pikkust kokkulepitud mõõduühikuga (samm, pulk, nöör vms);
 12) eristab enamkasutatavaid raha- ning mõõtühikuid (kroon, sent, meeter, liiter, kilogramm) ja teab, kuidas ning kus neid ühikuid kasutatakse;
 13) leiab erinevate kujundite hulgast ringi, kolmnurga, ristküliku, ruudu ning kera ja kuubi, kirjeldab neid kujundeid.

 Valdkond Kunst

Õppe- ja kasvatustegevuse tulemusel 6–7aastane laps:
 1) leiab ümbritseva vaatlemisel erinevaid detaile, objekte ja nendevahelisi seoseid ning kujutab ümbritsevat vabalt valitud viisil;
 2) väljendab joonistades, maalides, voolides ja meisterdades meeleolusid ja fantaasiaid;
 3) kasutab kunstitöö loomiseks erinevaid vahendeid;
 4) kujutab inimesi neile iseloomulike tunnuste kaudu;
 5) keskendub alustatud tegevusele ja loob oma kunstitöö;
 6) loob esemeid erinevaid tehnikaid ja materjale kasutades ning räägib nende otstarbest;
 7) koostab ise või valib tööst lähtuvalt sobivad motiivid või vahendid eseme kaunistamiseks;
 8) kirjeldab kunstiteoseid, nende värve ja meeleolu.

 Valdkond Muusika

Õppe- ja kasvatustegevuse tulemusel 6–7aastane laps:
 1) laulab ilmekalt loomuliku häälega ja vaba hingamisega;
 2) laulab eakohaseid rahva- ja lastelaule nii rühmas/ansamblis kui ka üksi;
 3) suudab laulu või muusikapala tähelepanelikult kuulata ning kuulatud muusikat iseloomustada;
 4) eristab kuulmise järgi laulu ja pillimängu;
 5) eristab tämbri ja kõla järgi õpitud pille;
 6) mängib eakohastel rütmi- ja meloodiapillidel õpitud lauludele ja instrumentaalpaladele lihtsaid kaasmänge;
 7) mängib lastepillidel ja oskab mängida ka pilliansamblis;
 8) liigub vastavalt muusika meeleolule;
 9) väljendab ennast loovalt muusikalis-rütmilise liikumise kaudu.

 Valdkond Liikumine

  Õppe- ja kasvatustegevuse tulemusel 6–7aastane laps:
 1) keskendub sihipäraseks kehaliseks tegevuseks;
 2) peab liikumisel ja mängimisel kinni üldistest ohutusreeglitest, valides sobivad paigad ja vahendid;
 3) sooritab põhiliikumisi pingevabalt, nii et liigutused on koordineeritud, rütmilised;
 4) sooritab painduvust, kiirust, vastupidavust ja jõudu arendavaid harjutusi;
 5) säilitab tasakaalu paigal olles ja liikumisel;
 6) kasutab harjutuste sooritamisel mõlemat kätt, täpsust nõudvas tegevuses kasutab domineerivat kätt;
 7) matkib täiskasvanut harjutuste sooritamisel;
 8) sooritab üheaegselt kaaslasega rütmiliikumisi;
 9) liigub vastavalt enda tekitatud rütmile ühtlase ja vahelduva tempoga;
 10) kasutab liikumisel erinevaid vahendeid (lindid, rätikud, rõngad, suusad, kelgud jne);
 11) mängib sportlike elementidega mänge (korvpall, jalgpall jne);
 12) peab kinni kokkulepitud mängureeglitest;
 13) nimetab erinevaid spordialasid ja Eesti tuntumaid sportlasi.

No comments:

Post a Comment